Les conférences de « l’invité(e) du jeudi » ont lieu de 14h00 à 15h30 (sauf indication contraire) en salle Mélusine ou salle des conférences de la MSHS.
Programme en cours d’élaboration

Date Intervenant Lieu
Jeudi 27 janvier 2022

de 14h00 à 15h30

Invité : André Didierjean, Pr. université de Franche-Comté

Titre : La prestidigitation offretelle un terrain de cryptozoologie pour la psychologie ?

Résumé :

Les prestidigitateurs trompent souvent les sens du spectateur en s’appuyant sur certaines limites de leurs processus cognitifs. Ils usent en cela d’une connaissance intuitive mais millénaire de la cognition humaine.

Depuis plusieurs années se développent des recherches sur les relations entre magie et psychologie. Ces travaux offrent non seulement un terrain original d’étude des processus cognitifs, mais également la possibilité de, peut-être, découvrir des processus encore méconnus. L’étude de la prestidigitation en psychologie s’apparenterait alors à un terrain de « cryptozoologie », le nom donné à la recherche d’espèces inconnues.

Dans ma présentation je présenterai tout d’abord certains des travaux réalisés ces 10 dernières années dans le domaine de la psychologie de la prestidigitation.

A ce jour, pas de processus cognitifs inconnus au tableau de chasse de ces recherches. J’évoquerai ensuite quelques-unes des nombreuses facettes psychologiques de la prestidigitation encore non explorées à ce jour en psychologie et, qui sait, peut-être susceptibles d’abriter une nouvelle espèce.

A venir
Jeudi 02 décembre 2021

de 14h00 à 15h30

Invité : Rebeca Grangeiro, Professeure de psychologie à l’université fédérale de Cariri (Brésil)

Titre : Gender inequality in occupational setting: studies conducted in France and Brazil

Résumé :

Gender researchers state that women at work could face a double segregation. The horizontal one- unequal distribution of women and men according professions; and the vertical one – men command, women execute. Considering gender issues in occupational setting, first this presentation will discuss about some metaphors that address gender inequalities, like glass ceiling, glass cliff, labyrinth, queen bee effect and others.

Then, we will present our research carried out in France and in Brazil, on one hand in academic setting (university) and on the other hand in the digital economy sector (startups), emphasizing the particularities of the academic work in the different cultures and some differences between tradition organizations and new organization models.

Through this presentation, we will question the relevance of certain theoretical constructs (e.g. Queen Bees phenomenon) and identify some levers to enhance gender equality in work organizations.

Salle Mélusine – MSHS
Jeudi 18 mars 2021

de 14h00 à 15h30

Pierre Gagnepain, chargé de recherche INSERM,  INSERM-EPHE-UNICAEN U1077, Caen
Titre : response variation following trauma: the role of the memory control network.
Résumé :
Neurobiological research on memory often presumes that forgetting is a negative outcome arising from passive mechanisms such as decay and interference. In the last two decades, however, a growing literature has revealed adaptive forgetting mechanisms that actively suppress interfering memories via inhibitory control. The capacity to control and regulate the flow of distressing mental images and memories which enter consciousness and remain stored, is crucial for wellbeing and mental health.  This presentation will articulate around the concept of memory suppression and its neural bases. We will discuss the role of memory suppression to combat post-traumatic stress-related disorders and present the findings of a multiwave longitudinal neuroimaging study run by the INSERM unit U1077 in Caen in a cohort of direct survivors of 11/13 Paris terrorist attacks. This research program, called “REMEMBER”, provides a unique opportunity to observe the online and structural dysfunctions of the memory control network following a severe psychological trauma and how such process may contribute to recovery and psychopathological dynamics.
En visioconférence
  • La vie du CeRCA continue sur Twitter !