Les conférences de « l’invité(e) du jeudi » ont lieu de 14h00 à 15h30 (sauf indication contraire) en salle Mélusine ou salle des conférences de la MSHS.
Conférences classées de la plus récente à la plus ancienne

Date Intervenant Lieu
20 octobre 2022 Invité : Joseph R. Boyle – Temple University
Titre : Smartpens and Note-taking Among Students with and without Learning Difficulties

Résumé :

Recording notes in content-area class lectures, can be a difficult and at times, daunting task, particularly for students with learning difficulties.  From a cognitive perspective, note taking during lectures involves the rapid, yet careful coordination of working memory processes.  One solution to help students with the cognitive demands of note-taking is the use of smartpens.  During lectures, students can use smartpens to record partial notes, and when the lecture ends, return to their notes to amend them.  I will present the findings from two studies that taught students with and without learning difficulties to record notes using smartpens.

Salle G. Le Troubadour
06 octobre 2022 Invité : Stéphanie Demoulin – Université Catholique de Louvain

Titre : Perspectives de victimes dans la recherche en déshumanisation

Résumé :

Alors que les 20 premières années de recherche sur la déshumanisation se sont concentré essentiellement sur les auteurs de la déshumanisation, des études plus récentes ont commencé à intégrer la perspective des victimes. Dans le présent exposé, je m’appuierai d’abord sur la littérature relative à la stigmatisation sociale pour faire la distinction entre le sentiment d’être déshumanisé (c’est-à-dire la méta-déshumanisation) et l’intériorisation de la déshumanisation (c’est-à-dire l’auto-déshumanisation). Ensuite, je présenterai des recherches récentes de notre laboratoire qui ont examiné les divers antécédents et conséquences de la méta-déshumanisation. Enfin, je discuterai de l’avenir de la recherche sur la déshumanisation du point de vue des victimes.

MSHS – Salles des conférences
22 septembre 2022 Invité : Roy Baumeister – University of Queensland

Titre : Emotion, Behavior, and the Illusion of Learning

Résumé :

The assumption that emotion is the direct cause of behavior is widespread but the evidence for it is surprisingly weak and confounded. This talk reviews the evidence and proposes an alternative theory depicting emotion as a feedback system. One corollary is that people will often use their emotional reactions as cues to how much they learned.

MSHS – Salles des conférences
Jeudi 24 mars 2022

de 14h00 à 15h30

Invité : Sandro Franceschini (University of Insubria ,Italy)

Titre : Play and cognitive enhancement, the role of game characteristics and positive emotion.

Résumé :

Most young and large parts of adults of primates devote a significant amount of time and energy playing. Despite biologists and psychologists have tried to explain the role of play in behavioral development, the adaptive significance of play remains unknown. Several activities with disparate characteristics become a play if perceived as actively engaging and fun. In this sense, games could be performed to refine some abilities. For this reason, training with videogames, and in particular action video games, appears interesting tools useful to train learning abilities in children. However, in the short term, cognitive enhancement could be driven by the positive emotions linked to play, independently from game characteristics. It will be shown that both in children and adults, fun and challenging game enhance breadth of visual perception and reduce sensorimotor and reading difficulties. Comparing the short-term effects induced by a shooting video-game and a traditional board puzzle-game on visual perception will be shown that both enhance breadth of visual perception, confirming that independently of game characteristics as well as game modality (video-game vs. traditional game), positive emotion affects cognitive skills.

MSHS – Salles des conférences
13 janvier 2022

de 14h00 à 15h30

Invité : Gastón Saux (Universidad de Buenos Aires & CONICET)

Titre : Comprehension et processus d’évaluation de l’information écrite: effets de la tâche de lecture sur l’évaluation biaisée d’informations divergentes.

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MSHS – Salles des conférences
Jeudi 27 janvier 2022

de 14h00 à 15h30

Invité : André Didierjean, Pr. université de Franche-Comté

Titre : La prestidigitation offretelle un terrain de cryptozoologie pour la psychologie ?

Résumé :

Les prestidigitateurs trompent souvent les sens du spectateur en s’appuyant sur certaines limites de leurs processus cognitifs. Ils usent en cela d’une connaissance intuitive mais millénaire de la cognition humaine.

Depuis plusieurs années se développent des recherches sur les relations entre magie et psychologie. Ces travaux offrent non seulement un terrain original d’étude des processus cognitifs, mais également la possibilité de, peut-être, découvrir des processus encore méconnus. L’étude de la prestidigitation en psychologie s’apparenterait alors à un terrain de « cryptozoologie », le nom donné à la recherche d’espèces inconnues.

Dans ma présentation je présenterai tout d’abord certains des travaux réalisés ces 10 dernières années dans le domaine de la psychologie de la prestidigitation.

A ce jour, pas de processus cognitifs inconnus au tableau de chasse de ces recherches. J’évoquerai ensuite quelques-unes des nombreuses facettes psychologiques de la prestidigitation encore non explorées à ce jour en psychologie et, qui sait, peut-être susceptibles d’abriter une nouvelle espèce.

Salle des conférences
Jeudi 02 décembre 2021

de 13h00 à 14h30

Invité : Rebeca Grangeiro, Professeure de psychologie à l’université fédérale de Cariri (Brésil)

Titre : Gender inequality in occupational setting: studies conducted in France and Brazil

Résumé :

Gender researchers state that women at work could face a double segregation. The horizontal one- unequal distribution of women and men according professions; and the vertical one – men command, women execute. Considering gender issues in occupational setting, first this presentation will discuss about some metaphors that address gender inequalities, like glass ceiling, glass cliff, labyrinth, queen bee effect and others.

Then, we will present our research carried out in France and in Brazil, on one hand in academic setting (university) and on the other hand in the digital economy sector (startups), emphasizing the particularities of the academic work in the different cultures and some differences between tradition organizations and new organization models.

Through this presentation, we will question the relevance of certain theoretical constructs (e.g. Queen Bees phenomenon) and identify some levers to enhance gender equality in work organizations.

Salle Mélusine – MSHS
Jeudi 18 mars 2021

de 14h00 à 15h30

Pierre Gagnepain, chargé de recherche INSERM,  INSERM-EPHE-UNICAEN U1077, Caen
Titre : response variation following trauma: the role of the memory control network.
Résumé :
Neurobiological research on memory often presumes that forgetting is a negative outcome arising from passive mechanisms such as decay and interference. In the last two decades, however, a growing literature has revealed adaptive forgetting mechanisms that actively suppress interfering memories via inhibitory control. The capacity to control and regulate the flow of distressing mental images and memories which enter consciousness and remain stored, is crucial for wellbeing and mental health.  This presentation will articulate around the concept of memory suppression and its neural bases. We will discuss the role of memory suppression to combat post-traumatic stress-related disorders and present the findings of a multiwave longitudinal neuroimaging study run by the INSERM unit U1077 in Caen in a cohort of direct survivors of 11/13 Paris terrorist attacks. This research program, called “REMEMBER”, provides a unique opportunity to observe the online and structural dysfunctions of the memory control network following a severe psychological trauma and how such process may contribute to recovery and psychopathological dynamics.
En visioconférence
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