• Professeur des Universités - INSPE Niort
  • Responsable INSPE site du Campus de Niort

Publications HAL

  • Sébastien Goudeau, Nicole M Stephens, Hazel R Markus, Céline Darnon, Jean-Claude Croizet, et al.. What causes social class disparities in education? The role of the mismatches between academic contexts and working-class socialization contexts and how the effects of these mismatches are explained.. Psychological Review, 2024, ⟨10.1037/rev0000473⟩. ⟨hal-04722389⟩
  • Goudeau Sebastien, Margaux Renoux, Théodore Alexopoulos, Cedric A. Bouquet, Andrei Sébastien Cimpian. The inherence bias in preschoolers’ explanations for achievement differences: replication and extension. npj Science of Learning, 2024, 9 (10), ⟨10.1038/s41539-024-00218-w⟩. ⟨hal-04722406⟩
  • Margaux Renoux, Sébastien Goudeau, Theodore Alexopoulos, Cédric Bouquet, Andrei Cimpian. The inherence bias in preschoolers’ explanations for achievement differences: replication and extension. npj Science of Learning, 2024, 9 (1), pp.10. ⟨10.1038/s41539-024-00218-w⟩. ⟨hal-04613890⟩
  • Fabian Müller, Sébastien Goudeau, Nicole Stephens, Cristina Aelenei, Rasyid Bo Sanitioso. Social-Class Inequalities in Distance Learning During the COVID-19 Pandemic: Digital Divide, Cultural Mismatch, and Psychological Barriers. International Review of Social Psychology, 2023, 36 (1), ⟨10.5334/irsp.716⟩. ⟨hal-04229406⟩
  • Céline Darnon, Mickaël Jury, Goudeau Sebastien, Marine Portex. Competitive and Cooperative Practices in Education: How Teachers’ Beliefs in School Meritocracy are Related to their Daily Practices with Students. Social Psychology of Education, 2023, 26 (6), pp.1789-1805. ⟨10.1007/s11218-023-09824-9⟩. ⟨hal-04164145⟩
  • Sébastien Goudeau, Camille Sanrey, Frederique Autin, Nicole M Stephens, Hazel R Markus, et al.. Unequal opportunities from the start: Socioeconomic disparities in classroom participation in preschool.. Journal of Experimental Psychology: General, 2023, ⟨10.1037/xge0001437⟩. ⟨hal-04229337⟩
  • Camille Sanrey, Sébastien Goudeau, Arnaud Stanczak, Céline Darnon. A Two-Sided Lockdown? Social Class Variations in the Implementation of Homeschooling During the COVID-19 Lockdown. Frontiers in Psychology, 2021, 12, pp.670722. ⟨10.3389/fpsyg.2021.670722⟩. ⟨hal-03420972⟩
  • Sébastien Goudeau, Camille Sanrey, Arnaud Stanczak, Antony Manstead, Céline Darnon. Why lockdown and distance learning during the COVID-19 pandemic are likely to increase the social class achievement gap. Nature Human Behaviour, 2021, 5 (10), pp.1273-1281. ⟨10.1038/s41562-021-01212-7⟩. ⟨hal-04229422⟩
  • Sébastien Goudeau, Andrei Cimpian. How Do Young Children Explain Differences in the Classroom? Implications for Achievement, Motivation, and Educational Equity. Perspectives on Psychological Science, 2021, 16 (3), pp.533-552. ⟨10.1177/1745691620953781⟩. ⟨hal-04229426⟩
  • Camille Sanrey, Arnaud Stanczak, Sébastien Goudeau, Céline Darnon. Confinement et école à la maison : l’illusion de la solution numérique. Psychologie & Éducation, 2020. ⟨hal-02978531⟩
  • Benoite Aubé, Alice Follenfant, Sébastien Goudeau, Cyrielle Derguy. Public Stigma of Autism Spectrum Disorder at School: Implicit Attitudes Matter. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2020, 51 (5), pp.1584-1597. ⟨10.1007/s10803-020-04635-9⟩. ⟨hal-03365890⟩
  • Jean-Claude Croizet, Goudeau Sebastien, Medhi Marot, Mathias Millet. How do educational contexts contribute to the social class achievement gap: documenting symbolic violence from a social psychological point of view. Current Opinion in Psychology, 2017, 18, pp.105-110. ⟨10.1016/j.copsyc.2017.08.025⟩. ⟨hal-01581670⟩
  • Sébastien Goudeau, Jean-Claude Croizet. Hidden Advantages and Disadvantages of Social Class. Psychological Science, 2016, 28 (2), pp.162-170. ⟨10.1177/0956797616676600⟩. ⟨halshs-02186072⟩
  • Marie Duru-Bellat, Goudeau Sebastien. L'intelligence, ça s'apprend ?. UGA Editions, pp.112, 2024, 9782377474516. ⟨hal-04564814⟩
  • Goudeau Sebastien. Comment l'école reproduit-elle les inégalités ?. UGA Éditions, Université Grenoble Alpes, 89 p., 2024, 978-2-37747-438-7. ⟨hal-04736831⟩
  • Camille Sanrey, Sébastien Goudeau, Arnaud Stanczak, Céline Darnon. Une continuité pédagogique à deux vitesses : Variations liées à l’origine sociale dans la mise en œuvre de l’école à la maison pendant le confinement de 2020. 14e Congrès International de Psychologie Sociale (CIPS 2022), ADRIPS; Laboratoire de Psychologie - EA4139; Université de Bordeaux, Jul 2022, Bordeaux, France. ⟨hal-03863764⟩
  • Benoite Aubé, Odile Rohmer, Alice Follenfant, Sébastien Goudeau, Cyrielle Derguy. « Heu oui (mais non)… je vais jouer avec lui » : tendances spontanées d’approche et d’évitement des enfants envers leurs pairs atteint d’autisme. 13th International Congress of Social Psychology. Lisboa, Portugal, septembre 2020, Sep 2020, Lisboa, Portugal. ⟨hal-03389208⟩
  • Chloé Galli, Jean-Louis Tavani, Goudeau Sebastien. L'influence du sentiment de partage de représentations sociales sur le bien-être dans les études et la réussite académique subjective. Journées Thématiques de l’ADRIPS « Psychologie Sociale & Education », ADRIPS, Sep 2019, Grenoble, France. ⟨hal-04362360⟩
  • Jean-Claude Croizet, Frédérique Autin, Sébastien Goudeau, Medhi Marot, Mathias Millet. Education and Social Class: Highlighting How the Educational System Perpetuates Social Inequality. Jolanda Jetten; Kim Peters. The Social Psychology of Inequality, Springer International Publishing, pp.139-152, 2019, 978-3-030-28855-6. ⟨10.1007/978-3-030-28856-3_9⟩. ⟨hal-02974378⟩

Équipe de recherche

Thèmes de recherche

  • Influence des situations scolaires (e.g., comparaison sociale, pression évaluative) sur les apprentissages et les performances intellectuelles
  • Reproduction scolaire des inégalités sociales (de la maternelle à l’université)
  • Socialisation et concept de soi (indépendant/interdépendant)
  • Réussite scolaire et sentiment d’appartenance
  • Développement et évaluation d’interventions en milieu scolaire

Mots-clés : inégalités scolaires, contexte, comparaison sociale, pression évaluative

Publications sélectionnées

Goudeau, S., Easterbrook. M., & Fayant, M. P. (in press). How to overcome the challenges of research in classroom settings. Nature Human Behaviour.

Goudeau, S., Stephens, N. M., Markus, H. R., Darnon, C., Croizet, J. C., & Cimpian, A. (2024). Toward an Integrated Sociocultural Understanding of Social Class Disparities in Education: The Role of the (Mis)match between Academic Contexts and Social Class. Psychological Review. https://doi.org/10.1037/rev0000473

Renoux, M., Goudeau, S., Alexopoulos, T., Bouquet, C, & Cimpian, A. (2024). How do preschoolers explain differences in in-class amount of oral participation? A pre-registered replication. npj Science of Learning, 9,https://doi.org/10.1038/s41539-024-00218-w

Reimer, N. K., Branković, M., Essien, I., Goh, J. X., Goudeau, S., Lantos, N. A., & Veldman, J. (en révision). Double standards in judging collective action. Journal of Experimental Psychology: General. https://doi.org/10.31234/osf.io/28fyt

Goudeau, S., Sanrey*, C., Autin, F., Stephens, N. M., Markus, H. R., Croizet, J. C., & Cimpian, A. (2023). Unequal Opportunities from the Start:  Socioeconomic Disparities in Classroom Participation in Preschool. Journal of Experimental Psychology: General152(11), 3135–3152. https://doi.org/10.1037/xge0001437

Müller*, F., Goudeau, S., Stephens, N. M., Aelenei, C., Sanitioso, R. B. (2023). Social-Class Inequalities in Distance Learning During the COVID-19 Pandemic: Digital Divide, Cultural Mismatch, and Psychological Barriers. International Review of Social Psychology, 36(1), p.3.DOI: https://doi.org/10.5334/irsp.716

Renoux*, M., Goudeau, S., Alexopoulos, T., Bouquet, C, & Cimpian, A. (in revision). How do preschoolers explain differences in in-class amount of oral participation? A pre-registered replication. npj Science of Learning.

Goudeau, S., Fayant, M. P., & Croizet, J. C. (in-principle-acceptance). How evaluative pressure influences cognitive performance: The role of cognitive fluency. Journal of Experimental Social Psychology.

Goudeau, S., Sanrey, C., Stanczak, A., Manstead, A, & Darnon, C. (2021). Lockdown and homeschooling: Why and how the COVID-19 pandemic is likely to increase the social class achievement gap. Nature Human Behaviour. https://doi.org/10.1038/s41562-021-01212-7

Sanrey, C., Goudeau, S., Stanczak, A., & Darnon, C. (in press). A two-sided lockdown? Social class variations in the implementation of homeschooling during the COVID-19 lockdown. Frontiers in Psychology.

Goudeau, S., & Cimpian, A. (2021). How Do Young Children Explain Differences in the Classroom? Implications for Achievement, Motivation, and Educational Equity. Perspectives on Psychological Science, 16, 533-552. https://doi.org/10.1177/1745691620953781

Goudeau, S. (2020). Comment l’école reproduit-elle les inégalités ? UGA Éditions/Presses universitaires de Grenoble (PUG).

Phillips, L. T., Stephens, N. M., Townsend, S. S. M., & Goudeau, S. (2020). How initial cultural mismatch affects first-generation students throughout college. Journal of Personality and Social Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/pspi0000234

Aube, B., Follenfant, A., Goudeau, S., & Derguy, C. (2020). Public stigma of Autism Spectrum Disorders at school: The older the children, the more crucial implicit attitudes are. Journal of Autism and Developmental Disorders.

Croizet, J.-C., Autin, F., Goudeau, S., Marot, M., & Millet, M. (2019). Education and Social Class: Highlighting How the Educational System Perpetuates Social Inequality. In The Social Psychology of Inequality (5 ed., Vol. 30, pp. 139–152). Cham: Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-030-28856-3_9

Goudeau, S., & Croizet, J. C. (2017). Hidden Advantages and Disadvantages of Social Class: How Classroom Settings Reproduce Social Inequality by Staging Unfair Comparison. Psychological Science, 28, 162-170. doi: 10.1177/0956797616676600 

Goudeau, S., Autin, F., & Croizet, J. C. (2017). Etudier, Mesurer et Manipuler la Classe Sociale en Psychologie Sociale: Approches Economiques, Symboliques et Culturelles. International Review of Social Psychology, 30, 1–19. doi:10.5334/irsp.52

Croizet, J. C., Goudeau, S., Marot, M., & Millet, M. (2017). How do Educational Contexts Contribute to the Social Class Achievement Gap: Documenting Symbolic Violence from a Social Psychological Point of View. Current Opinion in Psychology, 18, 105-110. doi:10.1016/j.copsyc.2017.08.025.

Collaborations

  • Nicole Stephens, Professor at Northwestern University
  • Andrei Cimpian, Professor at New York University

Co-encadrements de thèses

  1. Depuis septembre 2019 : Fabian Müller (contrat doctoral, Université de Paris), co-encadrement avec Pr. Rasyid Bo Sanitioso

Titre de la thèse (soutenance prévue en 2022): «Understanding University Success of Low Socioeconomic Students: Acculturation, Well-being, and Sense of Belonging. » (traduction : « Comprendre la réussite universitaire des étudiants de faible statut socioéconomique: acculturation, bien-être et sentiment d’appartenance. »)

  1. Depuis octobre 2021 : co-encadrement avec Pr. Cédric Bouquet

Titre de la thèse (soutenance prévue en 2024): le rôle des cognitions sociales enfantines dans la reproduction des inégalités scolaires (financement CNRS).

  1. Depuis octobre 2021 : co-encadrement avec Pr. Jean-François Rouet

Titre de la thèse (soutenance prévue en 2024): Numérique et Inégalités : Mesure de la triple fracture numérique en Région Nouvelle-Aquitaine (inégalités d’accès, de compétences et d’usages numériques des élèves et de leurs familles), examen de ses conséquences sur l’apprentissage, et évaluation d’un dispositif visant à la réduire (co-financement Région Nouvelle-Aquitaine/Grand-Poitiers).

Financements obtenus et contrats de recherche en cours

  • 2021- 2024 : AAP ESR 2021 Région Nouvelle-Aquitaine : financement contrat doctoral (co-financement Grand-Poitiers) : Numérique et Inégalités. 150 000 euros.
  • 2021- 2024 : Allocation doctorale CNRS sur les inégalités éducatives : le rôle des cognitions sociales enfantines dans la reproduction des inégalités scolaires.
  • 2021 : European Association of Social psychology, pour l’organisation d’un Small Group Meeting (EASP/SPSSI): Society in the classroom: Integrating perspectives on how socioeconomic disparities unfold in educational settings, London School of Economics and Political Science (juin 2022 à venir).
  • 2021 : AAP INSPE de Poitiers : pression évaluative et réussite scolaire. 4000 euros.
  • 2019 – 2022 : ANR JCJC -19-CE28-0007, PRESCHOOL : Pourquoi l’école maternelle ne réduit pas les inégalités scolaires initiales liées à l’origine sociale ? Examen du rôle des interactions langagières en classe et évaluation d’une intervention à destination des enseignants. Porteur de projet : Sébastien Goudeau ; 203 800 euros
  • 2019 – 2022 : ANR-18-CE41-0014, IDEAL : Inclusion Des Enfants avec Autisme à L’école, porteuse de projet : Cyrielle Derguy (Université Paris Descartes). 153 900 euros
  • 2018 : Bourse France-Stanford Center for Interdisciplinary Studies. 8000 euros
  • 2015 : Bourse de la foundation de l’Université de Poitiers pour un séjour de recherche à Northwestern University. 1000 euros
  • 2012 – 2015 : Allocation doctorale du Ministère de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche
  • La vie du CeRCA continue sur les réseaux sociaux !